Het bedrijf leidde 25 jaar lang een min of meer verborgen bestaan. Maar met de recente verhuizing  van het Science Center Delft naar het centrum (de Groene Haven in Nieuw Delft) breekt voor softwarebedrijf TerraIndex een nieuwe fase aan. TerraIndex, sterk in digitaliseren van bodemonderzoek, houdt niet alleen kantoor in Delft. Het opent binnenkort ook een publiek toegankelijke koffiebar en biedt flexwerkplekken voor externen, vertelt eigenaar Herry Bruins.

Helpende hand

Voor TerraIndex betekende de coronacrisis een spoedcursus ‘creatief met kantoorruimte’. “We wisten al langer dat Royal Haskoning het pand van Science Center Delft had gekocht en dat we moesten uitkijken naar een nieuw kantoor”, blikt Bruins terug. “De gemeente heeft goed meegedacht over een nieuwe locatie en vergunningen. Uiteindelijk vonden we hier in Nieuw Delft een mooi kantoor.”

Koffie

Complicerende factor: er bleef ruimte over. Bruins: “Vanwege corona merkten we dat niet iedereen volledig terug naar kantoor zou komen. Dus dit kantoor zou te groot zijn voor ons. Daarom hebben we bedacht dat het – ook voor de stad – aardig zou zijn als we in de resterende ruimte een koffietentje met flexwerkplekken zouden maken. Dat geeft sfeer en is gezelliger dan alleen een saai kantoor.” De horecagelegenheid (‘daar komt nog heel wat bij kijken’) wordt in april geopend.

Veldwerk

Horeca staat nogal ver af van de dagelijkse praktijk van TerraIndex. Het bedrijf begon 25 jaar geleden met het digitaliseren van kwalitatief bodemonderzoek. Dat was toen een nagenoeg onontgonnen bedrijfstak. Vandaag de dag biedt TerraIndex een totaaloplossing voor bodemonderzoek – van veldwerk tot rapportage. Daarbij gaat het om de uitvoering, digitaliseren van data en het veilig inrichten en automatiseren van processen. Met 2.500 klanten (‘partners’, aldus Bruins) en ruim 1.300 dagelijkse gebruikers van de software gaan de zaken voorspoedig. “De data uit bodemonderzoek is meestal de basis voor bouw- en infrastructuurprojecten.”

Buitenland

Tegelijkertijd slaat het bedrijf z’n vleugels flink uit naar het buitenland. Nederland en België zijn al gedekt, reden om de software en dienstverlening van TerraIndex ook aan de man te brengen in Frankrijk, Spanje en Italië. “Dat doen we deels met eigen personeel, en deels via lokale partners, dat gaat heel goed”, aldus Bruins, die veel waarde hecht aan langdurige relaties. “In Nederland en België hebben we niet veel ‘concullega’s’, ook omdat onze klanten van het eerste uur nog steeds klant bij ons zijn. We staan bekend als betrouwbare partner met veel kennis van de markt.”

Webinars en vragenuurtjes

De betrokkenheid met partners wordt continu gevoed, onder meer met (gratis) webinars en vragenuurtjes voor klanten. Daarin worden ontwikkelingen binnen het vak besproken, en er zijn trainingen voor medewerkers en bijpraatsessies over nieuwe updates van de software van TerraIndex. “Die webinars worden heel goed bekeken én worden erg gewaardeerd door onze klanten.”

Portugal

Met de verhuizing naar Nieuw Delft én de horeca- en flexwerkplannen breekt dus een nieuwe fase aan. Momenteel heeft TerraIndex ongeveer vijftien medewerkers, met daaromheen een flexibele schil. Voor de werknemers wordt goed gezorgd. Bruins: “Veel van ons digitale werk kan overal vandaan gebeuren, dus we zijn onlangs met een flinke groep een week naar Portugal geweest. Overdag werken en een uurtje eerder beginnen, zodat we ook ruimte overhielden voor leuke dingen. Het was een heel geslaagde week.”

Zichtbaar

Eenmaal terug in Delft merkt Bruins af en toe al dat het bedrijf in Nieuw Delft zichtbaarder is dan voorheen. “Bij ons werken mensen met verschillende achtergronden. Nu we uitbreiden naar andere landen, zullen we ongetwijfeld verder groeien, al is groei geen doel op zich. Maar ik vind het wel leuk dat we – nu we midden in de stad zitten – opeens zichtbaarder zijn. Ik heb de eerste open sollicitatie inmiddels binnen, dat is wel hel leuk.’’