Hier worden mooie dingen bedacht en gemaakt. Een tiental bijzondere vindingen zijn nog tot half oktober te zien tijdens de expositie Techtalk in het stadskantoor. Delft op Zondag onderzoekt het verhaal achter de vinding.

Een stratenrace in Rome, New York of Londen. Maar in tegenstelling tot andere races hier geen brullende motoren of benzinegeuren. Dit is namelijk de Formula-E, en alle racewagens hier zijn elektrisch. Een foto van zo’n Formuel E wagen siert de Techtalk inzending van ABB E-mobility. “Wij sponsoren de Formula-E”, vertelt Dennis Brouwer, sales- en marketingmanager bij ABB E-mobility. “Niet alleen is het een mooi visitekaartje, maar net als vroeger met de benzinemotoren is ook nu de racerij een aanjager voor techniek. In dit geval voor elektrisch vervoer.” De afgelopen jaren is hybride en elektrisch rijden steeds gewoner worden, maar we zitten nog midden in een transformatie. “Je bent er immers niet met een auto alleen”, legt Dennis uit. “Je moet er ook de infrastructuur voor aanleggen. In ons geval: laadpunten.”

Vermogen en snelheid

Wie zijn auto op wil laden kan dat op verschillende manieren doen; thuis of aan een openbare laadpaal, het zogenaamde ‘destination charging’, met ‘fast charging’ langs de snelweg of zelfs ‘ultra fast charging’. “Het zijn verschillende segmenten waarvoor verschillende laadpunten nodig zijn. Uitgangspunten hierbij zijn tijd en vermogen. Simpel gezegd: als er voldoende tijd is, bijvoorbeeld thuis, dan volstaat laden met een lager vermogen. Dat duurt dan wel langer. Langs de snelweg wil je dat niet; je wilt zo snel mogelijk door. Fast charging gaat met hogere vermogens, vanaf 50 kilowatt. Super charge doet daar nog een schepje bovenop: 150 of zelfs 350 kilowatt is heel goed mogelijk. “Daarmee verklein je de ‘range anxiety’, de zorg die mensen hebben over de actieradius van hun elektrische auto. Wordt die groter, dan is men sneller geneigd op elektrisch over te stappen.”

Verbonden

De 50 kilowatt lader was in de beginjaren het belangrijkste product van ABB E-mobility: “De hoeksteen van ons succes”, aldus Dennis. “Inmiddels richten we ons ook op goede thuisladers en de ultra fast chargers.” De oorsprong van dit bedrijfsonderdeel ligt bij Yes Delft! “In 2011 heeft ABB het gekocht. En dat was goed: want daardoor kunnen we betere service bieden.” ABB E-mobility bouwt de laders helemaal in eigen beheer: elektronica, hardware en software.” Bovendien zijn alle laders via de cloud verbonden met ABB, we kunnen ze dus op afstand beheren.”
Maar de ontwikkeling gaat door. Wil je ook het transportvervoer elektrisch maken, dan moet je met megawatts gaan laden. Dan kom je in een heel ander speelveld.” Er moeten dus zeker nog veel hobbels genomen worden. Zo is bijvoorbeeld de capaciteit van het elektriciteitsnet een zorg: “Voor gewone laders gaat dat nog wel, maar komen er grote sites, bijvoorbeeld bij een busremise, of een distributiecentrum dat op elektriciteit overgaat, dan kunnen we daar ook een oplossing voor vinden.”

Duurzaam verlichten

Lantaarnpalen. Je ziet ze overal. Maar wat je niet ziet is hoeveel er voor nodig is om ze aan te leggen: vele kilometers kabel (die tot in lengte van jaren in de grond blijven zitten), waarvoor gegraven moet worden, met weer alle emissie uitstoot van dien. Wat nou als de paal in kwestie gewoon zijn eigen stroom zou opwekken? Dan is dat allemaal niet nodig.

Tien jaar innoveren

Dat is precies de gedachte achter de Soluxio Solar Pole van het Delftse bedrijf FlexSol Solutions. “Er zit tien jaar ontwikkeling en innovatie in die paal”, vertelt CEO Lennert van den Berg. Hij studeerde Lucht- en Ruimtevaart in Delft en werd gegrepen door het onderwerp duurzaamheid. “Al tijdens mijn studie begon ik me te verdiepen in zonneceltechnologie. Na mijn studie richtte ik FlexSol op. Ons doel is om duurzame producten te maken, die zo efficiënt en gebruikersvriendelijk mogelijk zijn.” De Soluxio is precies wat hij bedoelt. “Hij is helemaal energieneutraal, gemakkelijk aan te leggen en gaat net zo lang mee als een gewone lantaarnpaal.” Daarnaast zitten er extra voordelen aan: “Los van dat je niet hoeft te graven om ze te installeren, zijn ze ook op afstand te beheren. Via een modem zijn ze verbonden met de cloud en kunnen we ze op afstand beheren, updaten of storingen diagnosticeren en verhelpen. Dit hebben andere solar-lichtmasten niet en is echt uniek aan de Soluxio.”

Alles in eigen huis

De Soluxio ziet er simpel uit, maar er zit toch heel wat bijzondere techniek in: de gecurvde zonnecellen bijvoorbeeld, maar ook het glas van de buis waarin ze zitten: “Dat is microscopisch gladder zodat er minder vuil op blijft kleven.” FlexSol maakt alles in eigen beheer: “De hardware, de software, alles.” De software is niet alleen nodig voor het beheer, maar via verfijnde technieken kan FlexSol de energieopbrengst van de paal maximaliseren. “Daardoor kunnen we betere garanties geven dat de paal altijd brandt. ” De Soluxio is bij uitstek geschikt voor parkeerplaatsen, fiets- en wandelpaden, maar als de omstandigheden goed zijn kunnen ze ook prima langs de snelweg: “Snelweglantarens vragen om meer vermogen”, aldus Lennert. In Nederland is dat nu nog lastig vanwege het weer maar in landen met meer zon kan het prima.
Inmiddels heeft de Soluxio Solar Pole gezelschap gekregen van een klein broertje, de NxT, een zogenaamde ‘bollard’ “Heel geschikt voor bijvoorbeeld oprijlanen, bij hotels, in parken en dergelijke. Maar ook in de tuin.” Daarnaast ontwikkelt FlexSol ook dakpannen met geïntegreerde zonnecellen. Opnieuw een idee dat simpel klinkt, maar waarbij nog wel de nodige uitdagingen zijn te overwinnen: “Het is technisch wat ingewikkelder dan ‘gewone’ zonnepanelen, en daardoor nu ook nog een duurdere optie. Maar dat is het doel van een techbedrijf: we zien een probleem, en zoeken dan naar een oplossing!”

 

De Techtalk expositie is nog tot en met 12 oktober te bezoeken tijdens de openingstijden van het stadskantoor.

Dit artikel is geschreven door Esdor van Elten – Delft op Zondag