Eva Leurink, geïnterviewd door het Algemeen Dagblad,  heeft er echt zin in. Dit jaar gaat zij in Delft aan de slag met het trainingsprogramma ‘Operator van de toekomst‘ dat gericht is op digitalisering en bijscholing van de maakindustrie en onderwijs in het gebruik van robots en augmented / virtual reality.

Daar is behoefte aan, omdat steeds meer bedrijven gebruikmaken van geavanceerde software en robots om hun producten te fabriceren. Veel bedrijven bevinden zich nu in een digitale transitie naar de ‘smart industry’, waarbij de opkomst van slimme technologieën productieprocessen voorgoed zullen veranderen.

Trainingen met robots

RoboAcademy begint met een training aan 45 werknemers én 45 docenten in het voortgezet onderwijs, mbo, hbo en wo. Die trainingen zijn deels online en deels bij het Delftse Fieldlab SAM|XL met een enorme hal van 2000 vierkante meter waar verschillende soorten robots staan. De trainingen zijn onder meer gericht op het in de praktijk leren gebruiken van zogeheten cobots. Dat zijn kleinere robots waar werknemers mee samenwerken om een taak uit te voeren. ,,Daarbij moet je denken aan assemblagewerkzaamheden en afwerkingsprocessen die geautomatiseerd kunnen worden zoals boren, schroeven, lijmen en schuren”, legt Leurink uit.

Zelfrijdende karretjes

De deelnemers leren niet alleen samenwerken met robots, maar worden ook voorbereid op het werken met augmented reality, waarbij werkinstructies geprojecteerd worden in de werkomgeving van de werknemer. Daarnaast kunnen werknemers via een virtual-realitybril ook leren om op afstand een cobot te besturen. Ook worden ze getraind in het omgaan met zelfrijdende karrretjes, die worden ingezet om medewerkers te ontlasten. Dat zijn namelijk ook een soort robots. ,,In grote warenhuizen zie je ze ook. Daar worden ze gebruikt om spullen van punt a naar b te rijden.”

Toekomstige innovatie

De inzet van robots zal de komende jaren flink toenemen, verwacht Leurink. Zeker ter voorbereiding op mogelijke nieuwe pandemieën. Ook verwacht zij dat technologieën als augmented reality (AR) en virtual reality (VR) toenemen om bijvoorbeeld afstandswerken en afstandsonderwijs beter mogelijk te maken. Er is dan ook een groeiende behoefte aan robotoperators die met al deze technologieën kunnen omgaan.

Daarom worden er ook docenten getraind. ,,Zij gaan zelf lesmateriaal ontwikkelen voor hun eigen studenten. En worden daarbij begeleid door robotexperts.” Ook het bedrijfsleven is betrokken bij het project. Zo is Pilz, een bedrijf dat automatiseringstechniek aanbiedt, een van de partners van RoboAcademy.

Het lesmateriaal zal ook beschikbaar worden gesteld om online lessen voor bijvoorbeeld afgestudeerden op te zetten. De TU Delft zorgt voor korte digitale modules die gebruikt kunnen worden voor de praktijktraining. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het een structureel programma wordt, aldus Leurink.

Meedoen

‘Operator van de toekomst’ is een samenwerkingsproject van RoboAcademy , de TU Delft, het Digital Operations Centre, SAM|XL en Pilz. Geïnteresseerden voor de RoboAcademy kunnen zich aanmelden voor een online inspiratie-evenement eind februari of voor de trainingen via info@roboacademy.nl