Ze blijven vaak onzichtbaar en toch kom je het resultaat van hun inspanningen dagelijks tegen: het Delftse bedrijf Rollema is dagelijks in Nederland en België in de weer met vervoer en installatie van onder meer de Coca Cola-drankautomaten, geldautomaten op straat (Geldmaat), toegangspoortjes en ticketautomaten op NS-stations en het vervoer en installatie van fitnessapparatuur.

Rollercoaster

Net als veel andere bedrijven bevond Rollema zich vorig jaar, in de eerste maanden van de pandemie, in een rollercoaster. Wim Rollema, al 32 jaar eigenaar van het bedrijf: “Vorig jaar maart, en vooral april, waren spannend voor ons. Tot het moment dat we de opdracht kregen om de Geldmaat – een project waar we al sinds 2014 mee bezig waren – door heel Nederland te gaan plaatsen. Toen kwamen we opeens mensen tekort. Het is een enorme operatie: het gereedmaken voor de installatie van één geldautomaat vergt al 20 uur werk.”

Burenhulp

Gelukkig diende zich op de Schieweg al gauw burenhulp aan. “Op een borrel had ik kennisgemaakt met onze buren, Boozed Events. En aangezien de evenementenbranche opeens stil lag, hadden ze er mensen over. We konden zo tien mensen aan het werk helpen. Voor ons was het een geschenk uit de hemel, en voor Boozed en een aantal van haar flexkrachten eigenlijk ook.”

Veranderd

Het Geldmaat-project loopt waarschijnlijk door tot in het nieuwe jaar. Het betekent, naast het ‘normale’ werk voor Rollema, dat het extreem druk is. Dat dagelijkse werk is in de afgelopen 32 jaar flink veranderd. Wim Rollema – de vijfde generatie Rollema als kapitein van het bedrijf – nam de zaak over als klein, klassiek vervoersbedrijf. Inmiddels houdt Rollema zich bezig met logistiek, installatie en onderhoud, waarbij de nadruk ligt op logistiek en installatie.

Schieoevers

Vandaag de dag werken in Nederland zo’n 100 mensen bij Rollema, verdeeld over de hoofdvestiging in Delft en kleinere ‘hubs’ in Apeldoorn, Eindhoven en Assen. Daarnaast zijn er in België, onder de naam Patrans, zo’n 65 collega’s actief. Rollema: “Schieoevers Delft is logistiek voor ons een mooie locatie in de Randstad. Verder groeien in Delft kan voor ons niet: we hebben nu 28 vrachtwagens, en als we die allemaal op ons terrein willen parkeren, lijkt dat op een spelletje Tetris. We hebben hier niet de ruimte om verder te groeien, maar dat is niet erg: bij de vestigingen elders in het land kunnen we nog wél groeien.”

Wonen en werken

Wat Rollema betreft blijft het bedrijf dan ook op Schieoevers actief, ook als het gebied flink op de schop gaat. “Ik vind Schieoevers een geweldig gebied, prachtig gelegen langs de Schie – ik fiets er vaak – en er staan nostalgische panden. Ik hoef er zelf niet te wonen – ik werk er immers al – , maar ik kan me voorstellen dat het een heel aantrekkelijk woongebied wordt. Bedrijvigheid en wonen hoeven elkaar wat mij betreft helemaal niet in de weg te zitten, wonen en werken kunnen hier prima samengaan.”

Zware objecten

En met dat werk gaat het dus crescendo. Rollema onderscheidt zich onder meer met zware objecten die op lastig te bereiken plaatsen geïnstalleerd moeten worden. Maar dat is een versimpeling van de werkelijkheid, er zit altijd een verhaal achter, zegt Rollema. “Bij de aanleg van de Betuwelijn moesten de tunnels worden voorzien van kleppenkasten, die zorgen voor afvoer van luchtdruk in de tunnels. Zonder die kleppenkasten komen treinen vast te zitten in tunnels. Er werden eerst twee grote hijsfirma’s ingeschakeld die het gewoon niet voor elkaar kregen. Wij hebben vervolgens alles goed geanalyseerd en voorbereid. Bij een pilot bleek dat we zo’n kleppenkast in 2½ uur konden installeren. Toen dat was gelukt, konden we direct tekenen voor de opdracht. Dat is mooi, en ook illustratief voor ons bedrijf: als het lastig wordt, zien wij de uitdaging. Een beetje als David tegen Goliath. Wij zijn David die tegen de grote bedrijven strijdt, daar houden we wel van.”

Bedrijfscultuur

Dat zal ook de komende jaren niet veranderen, denkt Rollema. “Wij vragen veel van onze mensen, dat zit in onze bedrijfscultuur. Wij werken niet met chauffeurs, maar met dienstverleners. Onze Field engineers leveren de materialen uiteraard keurig af én installeren het product. Dat betekent dat ze ook technisch onderlegd moeten zijn. En ja, wat dat betreft zijn we blij dat we in Delft gevestigd zijn, waar veel slimme mensen rondlopen.”

Creatief

Rollema verwacht dat hij in de toekomst nog meer technisch geschoolde mensen nodig heeft. “Ik voorzie vooral veel werk rond de energietransitie. Voor de huidige infrastructuur is al te weinig capaciteit en er zullen heel veel installaties moeten worden vervangen. Wij hebben gekwalificeerde mensen, ze hebben de competenties om dat werk ook aan te kunnen. Een medewerker van ons die opbelt en zegt: ‘hij doet het niet’, dat bestaat bij ons niet. Hij kan wel zeggen: ‘Dit is het probleem, er zijn verschillende manieren om het op te lossen, welke manier zullen we kiezen?’ In ons werk moeten we ons aan heel veel regels houden en dat is goed, maar het oplossen van problemen is juist een creatief proces. Daar onderscheiden we ons mee.”