Lightyear One

Lightyear One wordt ontwikkeld met een sterke focus op efficiëntie. De auto is ontworpen met een licht gewicht, met zonnepanelen in het dak en de motorkap, en met een lage luchtweerstand. Lightyear One is bedoeld om lange afstanden mee af te leggen waarbij er weinig tot geen oplaadpunten zijn, zoals in de wildernis of op toendra’s. Het resultaat is een auto met een bijzonder grote actieradius van 725 kilometer en vier geavanceerde wielmotoren. Geluids- en trillingstechniek speelt een grote rol bij het realiseren van een aangename ervaring tijdens het rijden van lange afstanden. Omdat eventuele problemen lastig achteraf te verhelpen zijn, is het belangrijk om uitdagingen op dit gebied in een vroeg stadium aan te pakken vóórdat het productieproces in gang is gezet.

“Bij de ontwikkeling van Lightyear One kan VIBES zijn volledige potentieel tonen door de akoestische ervaring voor de passagiers te verbeteren, aldus Caspar Boerlage, NVH Engineer bij Lightyear. “Ik ben ervan overtuigd dat het gebruik van geavanceerde meettechnieken Lightyear naar een hoger niveau zal tillen.”

Slim combineren

VIBES is een gerenommeerd expert op het gebied van geluids- en trillingstechniek in de automotive branche (in vakjargon ‘NVH’ genoemd, naar Noise and Vibration Harshness) en werkt wereldwijd met vooraanstaande automotive OEM’s en toeleveranciers als BMW, Volvo en Magna. VIBES past een innovatieve methodologie toe, waarbij meetdata en computersimulaties slim worden gecombineerd in het NVH-proces. NVH is bijzonder relevant voor elektrische voertuigen, aangezien de motor van een elektrisch voertuig geen eventuele onaangename geluiden kan overstemmen zoals een verbrandingsmotor dit wel doet. Om toch een akoestisch comfortabele auto te creëren voor de bestuurder, is het noodzakelijk extra aandacht te besteden aan het NVH-proces.
Lightyear is, als jonge en innovatieve OEM, niet gebonden aan historische werkwijzen en technieken, die normaliter bij de ontwikkeling van verbrandingsmotoren komen kijken. Dit past goed bij de manier van werken van VIBES, wat deze twee partijen een ideaal team maakt.

 

Geluids- en trillingstechniek

De insteek van deze samenwerking is de karakterisatie van trillingsbronnen: een proces waarbij meetdata wordt gebruikt om een model van de trillingsbron te creëren. Dit model wordt vervolgens gebruikt om de Lightyear One in zijn volledigheid te optimaliseren op het gebied van NVH. Lightyear One heeft verschillende geavanceerde componenten, waaronder de elektrische motoren in de wielen, die moeilijk te optimaliseren zijn met gebruik van traditionele NVH-methoden. VIBES en Lightyear zullen samen aan deze uitdagende componenten werken. De leringen die hieruit worden getrokken zal VIBES bovendien in een softwareapplicatie verwerken, zodat het ontwikkelproces in de toekomst sneller en eenvoudiger kan worden uitgevoerd. VIBES en Lightyear zijn allebei erg enthousiast over deze samenwerking, welke mede mogelijk wordt gemaakt door de provincie Zuid-Holland.

“Deze samenwerking is een fantastische kans om een modern NVH-proces op te zetten bij Lightyear, dat specifiek gericht is op de uitdagingen van de ontwikkeling van elektrische voertuigen, aldus Maarten van der Kooij, CEO VIBES.technology. “Het is een win-win-samenwerking, waaruit blijkt dat de Nederlandse automotive sector sterke innovaties biedt.”

Lightyear

Lightyear’s missie is schone mobiliteit voor iedereen, overal ter wereld, beschikbaar te maken. Lightyear ontwikkelt energiezuinige, elektrische auto’s met geïntegreerde zonnepanelen. Hierdoor kunnen automobilisten, afhankelijk van het klimaat, tot twintigduizend kilometer per jaar rijden op zonlicht. Het snelgroeiende technologiebedrijf werd opgericht in 2016 en heeft momenteel meer dan honderd werknemers. Het team bestaat uit een mix van jong talent en ervaren krachten uit de auto-industrie. Lightyear heeft diverse nominaties en awards op zijn naam staan op het gebied van innovatie en duurzame energie en Lightyear werd uitgeroepen door TIME Magazine tot één van de beste innovaties van 2019. In de zomer van 2019 lanceerde Lightyear zijn eerste rijdende prototype, Lightyear One.

 

VIBES

VIBES.technology is een wereldwijde expert in geluids- en trillingstechniek voor de automotive branche. Met de VIBES methodologie worden computersimulaties en data van testmetingen gecombineerd, waardoor vibratie-uitdagingen worden aangepakt vóórdat een fysiek prototype van het voertuig is gebouwd. Dit bespaard tijd en kosten en levert een beter eindresultaat.
VIBES ontwikkelt gebruiksvriendelijke software applicaties om deze complexe analyses uit te voeren, geeft trainingen en werkt tevens op projectbasis voor automotive OEM’s en leveranciers wereldwijd. VIBES heeft kantoren in Delft (Nederland) en München (Duitsland).