Toekomstdroom

Daarmee komt een van de dromen van Tesla-oprichter Elon Musk een stap dichterbij. Hij ijvert al sinds 2012 voor een futuristische manier van transport die tot voor kort alleen in films leek voor te komen. Onder lage druk en met hulp van elektromagnetische aandrijving moet het mogelijk worden vervoersmiddelen in buizen met snelheden van meer dan 700 kilometer per uur voort te bewegen.
Een groep Delftse studenten wist in 2017 een door Musk uitgeschreven wedstrijd te winnen om het beste hyperloopsysteem. Daar is Hardt Hyperloop uit voortgekomen, een onderneming die inmiddels meer dan €10 mln heeft opgehaald en steun geniet van bedrijven zoals BAM en Tata Steel Europe.
‘Dit is een cruciale stap’, zegt ceo Tim Houter over de aanwijzing van Groningen als testplaats. ‘In Delft doen we al wel testen, maar niet op hoge snelheid.’

Extra financiering

De aanleg van alle infrastructuur gaat volgens de initiatiefnemers in totaal €25 mln kosten. Houter verwacht dat internationale partijen ook zullen bijdragen aan de financiering. Om nieuwe partners te lokken, is besloten om de testbaan open te stellen voor alle bedrijven die zich met vervoer via een hyperloop bezighouden. Het is de bedoeling dat ook andere hyperloopbouwers gebruik kunnen maken van het nieuwe testcentrum. Voor persoonsvervoer is het nog te vroeg. De buis waarmee Hardt Hyperloop gaat testen in Groningen, is vooral geschikt voor transport van pakketjes. Uiteindelijk is een buizensysteem met een diameter van 3 meter voorzien. Dat zal pas tegen het einde van het komende decennium worden getest, aldus Houter.

Passagiersvervoer

Hardt Hyperloop spiegelt een wereld voor waarin je binnen 15 minuten vanuit Amsterdam in Eindhoven bent, en in 50 minuten in Frankfurt. Het testcentrum in Groningen moet bewijzen dat dit straks echt tot de mogelijkheden behoort.